(1829? Dubienka – 1863 VII Częstochowa)
rysownik, malarz i litograf
rodzina
pochodzenia cudzoziemskiego, prawdopodobnie francuskiego
syn Józefa (1800 – 1853), poczmistrza, następnie administratora dóbr skonfiskowanych, administratora Kasy Zapomagalnej i sekretarza Komitetu Restaurowania Instytutu w Puławach oraz referenta spisu wojskowego przy Rządzie Gubernialnym w Lublinie, i Rozalii Superlin (1803 – 1855)
dzieci:
Zofia Petronela (poślubiła Konstantego Kondrackiego, zamieszkali w Wąwolnicy), Wiktor, Józefa Franciszka (zmarła w dzieciństwie), Adam, Maria, Zdzisław, Marceli
biogram
Malarstwa uczył się w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie, pod kierunkiem Jana Feliksa Piwarskiego. W trakcie studiów związał się z „cyganerią” warszawską, grupą malarzy skupionych wokół Marcina Olszyńskiego (malarz, rysownik, jeden z pierwszych warszawskich fotografików zawodowych, później kustosz Muzeum Przemysłu i Rolnictwa).
Nawiązał współpracę z „Delegacją do opisywania zabytków starożytności w Królestwie Polskim” kierowaną przez archeologa i numizmatyka Kazimierza Stronczyńskiego.
Po ukończeniu Szkoły jako rysownik „Delegacji …” odbył podróże przez gubernię płocką, lubelską i augustowską wykonując mnóstwo rysunków dokumentujących zabytki, między innymi zamki, kościoły, wieże.
Niewielką część powstałych swoich prac (prawdopodobnie również kolegów), wykorzystał w dziele Album Lubelskie (słowo album w tamtych czasach było rodzaju nijakiego).
Wydawnictwo składało się z dwunastu zeszytów, wydawanych w latach 1857 – 1859, każdy zeszyt zawierał cztery lub pięć litografii przedstawiających zabytki Guberni Lubelskiej, wykonanych na podstawie akwarel, opatrzonych tekstami Kazimierza Stronczyńskiego oraz Hipolita Skimbrowicza.
We wstępie wyjaśnił motywy publikacji:
„Przedsięwziąłem tę część królestwa, w której się urodziłem i gdzie mi najpiękniejsze chwile życia mego ubiegły, tę, która tém samém jest i lepiej mi znajomą i bliższą, że tak powiem, serca mojego niż inne …”.
Po śmierci ojca osiadł w Lublinie opiekując się matką.
Odbywał podróże do Puław, Kazimierza Dolnego i do siostry w Wąwolnicy.
Zajął się rysowaniem, zilustrował książkę „Powieści dla dzieci na tle miejscowych zdarzeń osnute” Zofii Ścisłowskiej oraz wykonał tak znane rysunki, jak: „Rozwaliny kościoła św. Michała w Lublinie” i „Kościół kolegiacki św. Michała w Lublinie”.
Prawdopodobniej wówczas, na zamówienie Smoleńskich, właścicieli majątku Krupe, namalował kilka obrazów olejnych przedstawiających ruiny zamku w Krupem.
Wyjechał na stałe do Warszawy, wykonywał rysunki, które łatwo można było sprzedać lub wykorzystać w różnego rodzaju wydawnictwach.
Wraz z grupa artystów warszawskich zaangażował się w urządzanie Wystawy Krajowej Sztuk Pięknych, która dała początek Towarzystwu Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie.
Zarówno na wystawie, jak i w Zachęcie eksponowane były jego prace, między innymi „Wnętrze kościoła św. Krzyża”, „Brama Krakowska w Lublinie podczas zimy”, „Procesja”.
Kilka nieznanych z tytułu obrazów olejnych zakupiono na wystawie w 1860 roku dla następcy tronu Mikołaja Aleksandrowicza.
Bezowocne zabieganie o stypendium rządowe na wyjazd za granicę wpłynęło na niego negatywnie i spowodowały decyzję o wyjeździe z Warszawy.
Przeniósł się do Częstochowy, gdzie został nauczycielem rysunków i kaligrafii w Szkole Państwowej Specjalnej.
kalendarium
1844 – rozpoczął naukę malarstwa w Szkole Sztuk Pięknych (SSP) w Warszawie
1850 – ukończył SSP
1850 – 1853 – współpracował z „Delegacją …” Kazimierza Stronczyńskiego
1851 – otrzymał patent (dyplom)
1853 – w lecie osiadł w Lublinie
1855 IV – opuścił Lublin i zamieszkał w Warszawie
1858 – był zaangażowany w urządzanie Wystawy Krajowej Sztuk Pięknych
1862 IX – został nauczycielem rysunków i kaligrafii w Szkole Państwowej Specjalnej